الاثنين، 9 مارس 2009

بجد قصه حدتت لى شخصيا....


قصة أغرب من الخيال....اقرء وتعجب!!!!!
كنت فى احدى عربيات الاجرة فى بلدنا الحبيبة مصر...
وجلست بجانبى بنت عادية من بنات مصر بس كانت حاطة ميك اب مش
لابسه الزى الشرعى
صراحه كان نفسى اووووى اكلمها فى الموضوع دة بس قعدت كتير فى صراع مع نفسى وفى اخر الامر قولت انا هكلمها عن غزة وعن الحملة اللى احنا نازلين بيها يلا نعمر غزة يمكن تكون سمعت عنها وهيا فى الكلية
وبدءت كلامى معها وسئلتها.....
عن ...
انت اسمك اية؟
قالت لى اسمها
وانا بردة قولت لها اسمى
وسالتها انتى منين ؟
قالت من محافظة .....؟
وسالتنى
وانا قولت لها ايضا.
وبعد ذلك قولت لها انتى شفتى اللى حصل فى غزة
كان الرد اغرب ممن كنت اتوقع بكثيييييييييييييييييير
فقالت لى مين غزة؟؟؟
فقلت لها انتى مش عارفة غزة
قالتلى اكيد فيلم جديد صح
صراحة بجد انا اقعدت اضحك كثير اووووى
انا بضحك لانى مش مصدقة ان ممكن حد يكون مش عارف غزة الفلسطينية.
فقالت لى اةةةةةةةةة طالما بتتضحكى يبقى دة فيلم كومدى
لمين بقى؟؟
فقلت لها وانا فى غاية الحزن بعد الضحك
قلت لها انتى بتهزرى ولا بتتكلمى بجد
قالت لى هو فيلم صح
فتاكدت انها فعلا لم تتدرك ماهى غزة اصلا
فقلت لها لا والله انتى فهمتينى غلط خاااااااالص
القصد مش كدا
انا قصدى غزة الفلسطينية قالت لى بجد فى فلسطين بلد اسمها غزة
قولت لها نعم غزة الفلسطينية دى ظلت 23يوم اسرئيل بتتضرب فيها لغاية ما مات كتيييييييييييييير اوووووووى من الاطفال والنساء وكمان الشيوخ وكمان هدمو البيوت والمساجد وقتلو القادة والجنود
انت مسمعتيش عن الحرب ولا اية؟ دة غزة فرض عليها الحصار حوالى سنة ونصف واكثر كل دة وانتى مش تعرفى حاجة عن غزة معقول
انا كنت اتكلم وهيا فى زهول مما اقول
قولت لها ولا حتى وانتى بتروحى الكلية مسمعتيش حد بيتكلم عن حرب غزة.......؟
ولا حتى وانتى ماشية فى الشارع.......؟
ولا حتى فى اى مكان روحتية فى 23يوم بتوع الحرب........؟
ولا اى حد من جيرانك كلمك عن الاطفال والنساء اللى بيموتو هناك......؟
قالت لى فى دهشة وتعجب مما اقول !!
لا والله احنا اولا معندناش تلفزيون
انا لما بيكون فى فيلم حلو فى السنيما بروح عند واحدة جارتى اشوفة عندها وخلاص
لاكن انا مامتى متوفية وبابايا اتجوز وعايش فى القاهرة ومش بشوفة خاااااالص وانا لوحدى فى البيت مع جدتى ام ماما
صراحة انا كنت انا كمان فى تعجب شديد!!!
قولت فى سرى: ياعينى اية الدنيا دى البنت متعرفشى اى حاجة عايشة حياتها كدا وخلاص بتاكل وتشرب وتصاحب البنات وكمان الصبيان.
ومش عارفة اى حاجة عن دينها ولا كمان احوال المسلمين فى العالم!!
وقولت فى سرى:الاب يسيب بنتة كدا ضايعة مش يسئل عليها خالص!!
قولت فى سرى:علشان كدا ربنا مش هينصرنا
لان الاب سايب ولادة عشان شهواتة ورغباتة....الخ
وشباب كتير بيضيع الايام دى عشان انفصال الام عن الاب او توفى حد منهم واللى بيتبقى بيروح يتزوج.
وقلت كمان الحمد الله على نعمة الاسلام والالتزام وكفا بها نعمة
وصراحة انا كنت بقول الكلام دة جوايا وانا فى يأس ومعنديش اى أمل فى الحياة.............ولكن....
وبعدين لقيت البنت بعدها بتنادى عليا باسمى
وتقولى انتى سرحتى فى اية؟؟؟
قولت لها لالالا مافيش
قالت لى انا عارفة انك زمانك بتقولى اية البنت دى وحشة اووووووووى عشان انا حاطة ميك اب ولبسة لبس وحش وماشية فى الجامعة مع شباب وحياتى كلها كدا
فسكت ولم ارد عليها...
وقالتلى مش انا لوحدى اللى كدا دة فى بنات كتير وشباب كمان من صحابى ميعرفوش ياعنى اية دين؟ وياعنى اية ربنا؟ وحاجات كتير..... اى نعم خرجو لقو نفسه مسلمين لاكن هما ميعرفوش اى حاجة عن دينهم
ولا عن اسلامهم...
وكانت بجد البنت متاثرة اووووووى
وباين عليها فى كلمها..
وانا قولتلها انتو محولتوش فى مرة تصلو قالت ليا اصلى انا اصلا معرفشى الصلاة دى اية اصلا انا بسمع عنها بس ولكن عمرى مافكرت انى اسئل ودور....
الشيطان على طول كان بيغوينى انا وصحابى.
وبعدين وهيا فى حزن شديد وفى حيرة من امرها ....قالت لى..
مع انك مش كلمتينى على اى حاجة غير انك عرفتينى ان غزة دى فى فلسطين ونضربت ومات منها النساء والشيوخ والاطفال الا انك بجد اثرتى فيا مش عارفة اززززززززززى بس اكيد ربنا اللى بعتك ليا عشان تعرفينى ايه اسلامى؟ واية دينى ؟
.وكان فاضل وقت بسيط على وصولنا مرور المحافظة اللى فيها كليتى وكليتها فقالت لى...
انتى معاكى موبايل؟؟
فقلت لها نعم
فقالت لى ممكن اخدة بس بعد اذنك عشان نبقى نتقابل تانى
لانى انا عايزة بجد اتغير وسيب الشلة بتاعتى دى
وصراح انا كل ماحاول اتغير مش كنت بلاقى حد كويس يساعدنى
والحمد لله انة بعتك ليا فى الوقت المناسب...
وانا اديت لها النمرة بتاعتى.
ياريت كلنا ندعى فى كل صلاة وفى كل وقت لشباب وبنات المسلمين الضالين...
وخاصة البنت دى..
وان ربنا كمان يفتحلنا قلووووووووووب البنات.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معلشى بقى انا طولت عليكو
فى القصة دى
بس بجد انا اللى اتغيرت كتيييييييير بعدها
قولت لازم كلنا نقرب من ربنا اكتر عشان يفتح لينا كدا قلوب الناس والدنيا ترجع تانى حلوة
فيها مسلمين بجد فهمين اسلامهم صح زى زمان.
اختكم فدا الاسلام.

هناك 29 تعليقًا:

  1. السلام عليكم
    بجد انا مش مصدقه ازاي يكون في ناس مش عارفه غزه
    انا كنت بنام واصحي علي غزه ومش انا بس البيت عندنا كله وكل اللي في منطقتنا حتي الاطفال كانوا بيبكوا علي المناظر لما بيشوفها بجد انا كنت مش بعرف اذاكر ولا انام ولا اكل ولا اشرب ولا اي حاجه كنت بعملها تقريبا كان عندي شبه حاله نفسيه
    بجد الشعب المصري مغيب مش هو بس وشعوب تانيه كتير وبرده مش الشعب كله مغيب في ناس لا تخضع للاعلام ولا وسائله التي هي السبب الوحيد في غياب عقل الناس وبرده مش بقول كل الاعلام في قنوات بجد محترمه وفي قنوات اخبار لكن كل اللي اقدر اقوله حسبنا الله ونعم الوكيل
    واللهم اهدي الناس التي لا تعلم وعلمهم من علمك واجعلنا وسيله لرفع كلمه الحق واللهم استعملنا ولا تستبدلنا .
    شكرا اختي فدا الاسلام علي الموضوع
    مدونة قل يا قلم

    ردحذف
  2. جزاكم الله خير

    اختى سجود

    على مرورك علينا

    وياريت كل اللى يقرء القصة دى

    يدعى لبنات وشباب المسلمين..بالهداية..

    اختكم: فدا الاسلام.

    ردحذف
  3. السلام عليكم / لا حول ولا قوة إلا بالله ، أعانك الله أختى وسدد خطاكِ ، ولكن ألهذه الدرجة لا يعرفون شيئاً عن دينهم ألسنا فى دولة إسلامية وكأنها فى بلاد الغرب ولا يوجد بجوارها إسلام ولا مسلمين . حسبنا الله ونعم الوكيل .

    ردحذف
  4. بسم الله

    اولا .. نسأل الله ان يهدى شباب وبنات المسلمين

    يااااااااااارب

    ********


    ثانيا ,.. كون هذه الفتاه .. لا تعرف اى شئ عن غزة .. او تتذكرها فيلم او ما شابة
    فهذا فى اعتقادى انه ليس بذنبها وحدها .. بل من الممكن ان نكون نحن المذنينين
    لها ولغيرها .. اننا لا نبلغها
    ولا نعرفها

    ولكن ما دار بينكم .. وايقاظ الايمان المخدر لها ..
    يختاجة كل الشباب والفتيات المغيبين

    نسال الله أن يهدى الجميع

    وللعلم ... حدث معى موقف مشابة .. مع احد الشباب

    بالجامعة .

    نسال الله أن يهدى الجميع

    جزاكم الله خيرا
    وجعل هذا العمل فى ميزان الحسنات



    السلام عليكم

    اخوكم .. قلب أبيض

    ردحذف
  5. زعلتيني يا فدا على البنت المسكينة دي

    ياريت تاخدي بالك منها وتعتبريها أختك

    مسكينه حبيبتي لا أم ولا أب والجده كبيره وضعيفه يعني مالهاش صدر حنين وقلب عطوف يحتويها

    بتدور على الحنيه والأمان عند الشباب اللي حواليها

    لا حول ولا قوة إلا بالله

    ردحذف
  6. جزاكم الله خير
    حياتى نغم
    فعلا نحن فى دولة اسلامية عربية ولكن للاسف لايطبق الاسلام فيها حتى وسائل الاعلام المصرية خلت عقول الشباب فاضى.
    ولكن انظرى الى الغرب تجدى مسلمون بلا اسلام وفى بلدنا اسلام بلا مسلمون..
    حسبنا الله ونعم الوكيل..

    ردحذف
  7. جزاكم الله خير قلب ابيض
    على المرور علينا
    وفعلا مش احنا بس اللى شوفنا الكلام دة
    دة كثيييييييييييييييير منا يرى اكثر من هذا فى بلدنا الحبيبة مصر..
    وربنا يهدى الجميع
    ويجعل هذة الاعمال فى ميزان الجميع..

    ردحذف
  8. جزاكم الله خير اختى المصرية
    والحمد الله هيا معايا فى الكلية يمكن مذكرتش دة فى القصة بس ان شاء الله هتواصل معها.....لان هيا كلمتنى وقالت لى انا عايزة بجد اتغير واكون انسانة ملتزمة بكل ما امر بة الله ورسولة.
    ودي طبعا خطوة جميلة اووووووووووووى فرحتنى كتييييييييييييير بيها.
    ويااااااااارب سبتنا على دينك...
    اللهم اهدنا واهدى بنا واجعلنا سببا لمن اهتدى.

    ردحذف
  9. مدونه رائعه يا اختى اتمنى المزيد يارب يكون فى ميزان حسناتك

    ردحذف
  10. جزاكم الله خير

    اختى علياااااااا

    على تعليقك


    اللهم اميييييييييييييييييييييييين..

    ردحذف
  11. ربنا يهدي شباب المسلمين يا رب

    ردحذف
  12. شكرا غير معروف على مرورك علينا
    ونتمنى التواصل معنا
    واللهم امييييييييييييييييييييين.

    ردحذف
  13. شكرا غير معروف على مرورك علينا
    ونتمنى التواصل معنا
    واللهم امييييييييييييييييييييين.

    ردحذف
  14. جزاكى الله كل خيرا اختنا فداء الاسلام على قصتك المعبرة وموقفك وايجابيتك نفع الله بكى الاسلام وهدى الله بكى فتيات الاسلام ويارب يفتح بينا جميعا قلوب التائهين العاصين ويجعلنا جميعا هداة مهديين

    ردحذف
  15. السلام عليكم الأخت الفاضلة
    الأخت الفاضلة
    كثير من الشباب فى مجمعنا لا يعرفون شيئا فى أى شىء وأتتكر هذه الحالات أمامى فى المدرة التى أعمل بها . لفد إستطاع الغرب أن ينقل لنا ثقافة التفاهة وربنا يستر على شبابنا
    دمت بكل الخير

    ردحذف
  16. من سنتين أو أقل وجد شابان فى مرحلة 17 او 18 سنه
    ميزيدوش عن كده
    واحد فيهمبيقول التانى امام الجامع مش عارف الفرق بين السجود و الركوع مين فيهم بيكون وشى فى الأرض ومين فيهم بحط إيدى على ركبتى زى نطة الأنجليز
    انا وقتها بصيت جامد ليهم و قررت أمشى بدل ما أسمعهم كلام زى السم
    لكن مصيبتك ميبة أكبر ولكنك تعاملتى عليها من منطق إسلامى بحت
    انا لو كنت تكلمت معاهم لكان زمانهم الأن غير موجودين فى المسجد لكنك ما شاء الله أدخلتى واحد المسجد
    بارك الله لك

    ردحذف
  17. بارك الله فيك اخي
    الله المستعان على حال المكسلمين في هذا الوقت
    وربنا يهدي شباب وفتيات المسلمين
    ءلاميـــــــــن

    ردحذف
  18. جزاكم الله خير اعشق فى الليل ضوء القمر
    على المرور علينا
    وربنا يجعلنا سبب فى هداية الناس

    ردحذف
  19. جزاكم الله خير بريق الحق
    على مرورك علينا
    ولكم جزيل الشكر

    ردحذف
  20. الحمد لله الذي هداها الى مثلك وهداك الى مثلها ... ولعل في هذه رسالة الى كل الشباب ان لا يضعوا الحواجز بين وبين زملائهم الذين يعيشون في حياة بلا هدف .... الكثير منهم يريد من يأخذ بيده الى الطريق ....
    جزاك الله خيرا وتشرفت مدونتي بزيارتك

    ردحذف
  21. جزاكم الله خير

    عمرو عبد البارى

    على مرورك علينا

    وتشرفنا بزيارتك للمدونة

    ردحذف
  22. جـــــــربت مــــــــره تــعمل حاجه للاقـصي

    لو ما جربتش جرب تشـــــــارك معــــــــــنا

    يمكن نقدم حاجه تكــــــــون مفـــــيده تنفعــنا

    ويمكــــن بيها في الجنه ربنا يجــــمـعنـــــــا

    خليــــــــــــــــــك جـــرئ وشــاركنـــــــــــا

    بامكناك ان تشارك في نهضه امــــــــــــــتنا

    لا تقل لا استطيع المشاركه في بناء عزتـــنا

    ان عــــــزتنا تكمن في تــحرير غفلــــــــتنا

    ندعوك ان تشترك معنا للنهوض بدولتــــنا

    لا تتردد فانها فرصتك في مساعده اخواتنا

    حمله :بايدينا ندفع الخطر عن الاقصي
    رابطه مدونون من اجل فلسطين

    ردحذف
  23. احنا بقى طبعا لازم نشارك

    عشان نثبت للعالم اننا على الحق واحد

    واننا عمرنا ما نسيب الاقصى واقف حزين

    واحنا واقفين كدا مستسلمين رافعين الايادى

    يارب رجع لينا الاقصى تانى عشان نفسنا بجد

    نصلى فية كلنا واحنا قدام ربنا

    ونثبت لكل الناس اننا حققنا حلمنا

    برجوع الاقصى لنا بعد طبعا ماشتركنا كلنا

    فى حملة عشان ندفع الخطر عن اقصانا الحزين

    يارب الحملة دى تنجح ويشارك فيها كل المدونين

    اللى نفسهم الاقصى يرجعلنا تانى

    ويصلى فية كل العباد...

    أختكم المحبة لكم وللاقصى الحزين

    ردحذف
  24. شاركونا فى حملة أخلاقى أساس حياتى

    يلا بينا ياشباب وساعدونا فى نشر الحملة

    تعالوا زورو المدونة بتاعتنا واعرفوا التفاصيل

    ولكم كل الشكر

    ردحذف
  25. فدا الاسلام1 أبريل 2009 في 8:18 ص

    ان شاء لله نشارك معاكم بكل مانملك..

    ردحذف
  26. هاهاهاهاها

    والله مش بأضحك من فرح
    أن بأضحك من قهر وحزن
    قهر: لأني أنا وكل غزة بنموت يوميا تقريبا على أقل تقدير الف مرة
    والحصار والحرب وقطع الكهربا.وووووو وهي حضرتها ما بتعرف ان كانت غزة فيلم ولا ماتش كورة......

    وحزن : لأنني بالفعل حزينة جدا على البنت هاي والي متلها
    ربنا يهديهم لطريق الصواب

    بس ملحوظة: أنا حمدت ربنا انها ما قالتلك :وهي مين فلسطين تبقى في اوروبا ولا افريقيا.!!

    لك الله ياغزة لك الله يا حبيبتي
    لك الله يا قلبي المجروح لك الله يا طفلي الي رقو الفسفور..

    معلش اصلو أختك طفلة مجروحة من غزة اتحملينا بتعليقاتنا الطويلة.

    دمتي بخير أختي

    ردحذف
  27. فدا الاسلام13 أبريل 2009 في 7:11 ص

    جزاكى الله خير اختى سجود على تعليقك

    وربنا مع غزة وكل فلسطين

    ويرب كمان نحقق حلمنا ونصلى فى قدسنا.

    ردحذف
  28. السلام عليكم

    حقيقة انا لست متفاجئا مم قرأت حيث حدثت معي قبل فترة قصة في الاتوبيس خلاصتها اني التقيت طالب جامعي مصري - في كلية الطب كمان - مبيعرفش ايه نكسة وايه نكبة وايه مجزرة يعني مبيفرقش بين التلاتة دولا للاسف. ودة شئ خطير في راي على طالب جامعي
    ---
    ما اريد قوله اننا -وللاسف- نعيش في عصر انحطاط ثقافي بشكل مخزي - لا لا نظرتي ليست سوداء لكن للاسف كل هم الشباب دلوقتي هو الافلام والاغاني الهابطة
    ---
    ما يلفت الانتباه في نهاية "قصتك" انة البنت فرحت لما لقتك فانت بتمثليلها الانسان الي حياخد بطريقها للهداية هذا شئ ملفت فبراي ان الشباب عايز اللي يوجهه للطريق الصحيح والعملية دي مش صعبة لانه فطرتنا كبشر في اساسها سليمة لكن الاعلام الفاسد والتربية المفتقرة في البيت يؤديان لنتيجة طبيعة للانحراف فكريا واخلاقيا وهنا بيجي دورنا للتغيير
    ----
    اسف على الاطالة - مدونتك جميلة

    ردحذف
  29. للببببببىىىىى بلالبببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببلا لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالاررررؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤببببببببب

    ردحذف

مايلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد

قوووووووووووول رايك يلا

حمله من اجل اقصانا

حمله من اجل اقصانا

انا مييييين؟؟

صورتي
انا مصرية احب بلدى اووووى ونفسى ترجع تانى اسلامية زى زمان وتكون اروحنا فدا الاسلام.